Om Loyo App

Jag får inga meddelanden från mina kundklubbar i Loyo?

Bara för att klubbkortet finns i Loyo betyder det inte att kundklubben har anslutit sig till Loyo och använder appen för kommunikation.

Om någon av dina kundklubbar väljer att börja kommunicera via appen kommer vi att informera dig och du kommer tydligt märka det. Dels kommer en siffra på ditt kort som indikerar att du har aktuell information från kundklubben och dels hittar aktuell information under fliken ”aktuellt” i Loyo.

Jag vill ta bort ett klubbkort jag lagt in i appen

Det fungerar på olika sätt i iPhone vs Google Play.

  • iPhone: Om du vill ta bort ett kort du lagt till i appen så swipar du bara från vänster till höger över det kort du vill ta bort. Då kommer en röd ”delete”-ikon upp och när du trycker på den försvinner just det kortet.
  • Android: På huvudmenyn, håll kortet intryckt i 2 sekunder. Då ges möjlighet att ändra eller ta bort kortet

Varför går det inte att bli medlem i alla kundklubbar via Loyo?

Bara för att klubbkortet finns i Loyo betyder det inte att kundklubben har anslutit sig och använder appens tjänster. Varje kundklubb väljer själv om de vill aktivera möjligheten att bli ny medlem i kundklubben via Loyo. Vi hoppas att så många klubbar som möjligt ska aktivera tjänsten eftersom det underlättar för alla parter.

Det fungerar inte att läsa av min streckod från mobilen/Affären har problem att läsa av min mobil.

Det finns olika typer av streckkodsläsare. Om butiken använder en optisk läsare går det bra att läsa av streckoden i mobilen. Men om butiken använder laserläsare går det inte att läsa av streckoden i mobilen.

Detta är inget problem för att använda appen. Ditt köp kan alltid registreras manuellt av kassapersonalen. Laserläsare är än så länge den vanligaste varianten av streckkodsläsare, men många butiker byter ut dessa mot optiska för att kunna läsa av mobiler.

Kortets giltighetsdatum?

I vissa fall kan medlemskort ha ett giltighetsdatum. I dessa fall behöver expediten fylla i ett giltighetsdatum när kortnumret registreras i kassan. Eftersom det inte är ett betalkort utan ett medlemskort så går det bra att ange ett påhittat giltighetsdatum utan att det påverkar registreringen av köpet.

Hur skyddas min integritet enligt PUL och vilka personuppgifter lagras?

När du börjar använda appen måste du först godkänna att vi lagrar din profil. Din profil kommer att användas när du blir medlem i en ny klubb så att du slipper fylla i alla personuppgifter vid varje tillfälle. Profilen kommer också att användas för att hitta dina befintliga medlemskap i kundklubbar. Din profil kommer inte distribueras vidare till tredje part. Du kan enkelt radera all information om dig som lagrats hos Loyo genom skicka en begäran till kundservice@Loyo.se.

När du blir medlem i en ny klubb via appen så godkänner du den specifika klubbens villkor precis som om du blivit medlem i kundklubben i en butik eller via en hemsida. Vill du ändra eller ta bort dina personuppgifter från en specifik kundklubb där du är medlem kontaktar du kundklubben. Det går inte att avregistrera medlemskap i en specifik kundklubb via Loyoappen.

Spelar det någon roll om jag använder mitt fysiska kort eller Loyoappen?

Nej, det spelar ingen roll om du använder Loyoappen, ditt kort eller personnummer. Ditt köp kommer att registreras och du kommer få t.ex. bonus precis på samma sätt oavsett hur du registrerar ditt köp.

Kan jag använda Loyoappen för att betala?

Du kan använda Loyo för att betala hos partners som SIBA, Intersport och NetonNet. Du behöver dock legitimera dig samtidigt.

Behövs Loyo om kundklubben ändå är kortlös?

Ja, nyttan med Loyo är dels att slippa plastkort, men även för att du som användare ska slippa få dina erbjudanden och kuponger via post, e-mail eller sms utan få dessa direkt i appen i din mobil. Med Loyo slipper du dessutom att läsa upp ditt personnummer för alla andra personer som står vid kassan vilket skyddar din integritet. Är klubben kortlös kan det även vara svårt att hålla reda på vilka klubbar du är med i, lägg in alla dina klubbar i Loyo så har du en bra översikt.

Varför finns inte alla kundklubbar i appen?

Det kan vara så att vi missat att ta med kundklubben, så tipsa oss gärna genom att maila till kundservice@Loyo.se så lägger vi till kundklubben så fort som möjligt. Det kan också vara så att kundklubben aktivt har valt att inte finnas med i Loyoappen.

Varför finns inte alla typer av kort med i appen?

Tipsa oss gärna om vilket typ av kort du skulle vilja ”stoppa in” i Loyoappen. Maila till kundservice@Loyo.se.

Hur gör jag om jag byter telefon?

Antingen synkroniserar du din nya telefon med din gamla telefon och får på så sätt över alla dina appar i din nya telefon. Alternativt så laddar du ner Loyoappen på nytt och registrerar din profil igen. Skicka därefter ett mail till kundservice@Loyo.se och be att dina registrerade kort förs över så slipper du fylla i korten igen. Vi flyttar över dina kort inom 48 timmar (vardagar) och mailar en bekräftelse när det är klart.

Hur stänger jag av och på meddelanden (push)?

För att stänga av och på meddelanden från en kundklubb så klickar du på kortet bland ”mina kundklubbar” och använder av/på-knappen för push-meddelande.

Varför vill Loyoappen använda min GPS-position?

Appen använder endast din GPS-position för att du ska kunna få geografiskt anpassad information från dina kundklubbar. T. ex. kan det vara en lokal kundklubbskväll i en butik nära dig och då kommer endast de som befinner sig inom en viss region få erbjudande om att delta.

När kommer appen att vara tillgänglig för Windows Phone?

Idag finns det ingen tidsplan för att utveckla appen för Windows Phone. Men, vi följer utvecklingen och om användningen av Windows Phone ökar kommer vi utveckla även en version för Windows Phone.

Kommer Loyo finnas i andra nordiska länder?

Ja, planen är att under 2017 lansera appen i våra nordiska grannländer.

Hur gör jag för att lägga till kort, som inte finns valbara?

Välj ”eget kort” och skriv in namn och kortnummer etc

Kan jag säga upp mitt medlemskap i en kundklubb via appen?

Nej, i dagsläget är det inte möjligt.

Jag har problem med appen, finns det vanliga förklaringar och enkla lösningar?

När du registrerar din profil kan du i dagsläget inte använda specialtecken som accenter. Testa att skriva in dina uppgifter utan specialtecken. Om du har en gammal version av appen bör du även uppdatera till den senaste versionen då vi ständigt förbättrar den och tar bort buggar. Om du ändå har problem – kontakta oss gärna på kundservice@loyo.resursjobs.com

Går det att bli medlem i alla kundklubbar via Loyo?

Bara för att klubbkortet finns i Loyo betyder det inte att kundklubben har anslutit sig och använder appens tjänster. Varje kundklubb väljer själv om de vill aktivera möjligheten att bli ny medlem i kundklubben via Loyo. Vi hoppas att så många klubbar som möjligt ska aktivera tjänsten eftersom det underlättar för alla parter.

Kan alla butiker läsa av en streckod från mobilen?

Det finns olika typer av streckkodsläsare. Om butiken använder en optisk läsare går det bra att läsa av streckoden i mobilen. Men om butiken använder laserläsare går det inte att läsa av streckoden i mobilen. Detta är inget problem för att använda appen. Ditt köp kan alltid registreras manuellt av kassapersonalen. Laserläsare är än så länge den vanligaste varianten av streckkodsläsare, men många butiker byter ut dessa mot optiska för att kunna läsa av mobiler.

Hur skyddas min integritet enligt PUL och vilka personuppgifter lagras?

När du börjar använda appen måste du först godkänna att vi lagrar din profil. Din profil kommer att användas när du blir medlem i en ny klubb så att du slipper fylla i alla personuppgifter vid varje tillfälle. Profilen kommer också att användas för att hitta dina befintliga medlemskap i kundklubbar. Din profil kommer inte distribueras vidare till tredje part. Du kan enkelt radera all information om dig som lagrats hos Loyo genom skicka en begäran till kundservice@loyo.se.

När du blir medlem i en ny klubb via appen så godkänner du den specifika klubbens villkor precis som om du blivit medlem i kundklubben i en butik eller via en hemsida. Vill du ändra eller ta bort dina personuppgifter från en specifik kundklubb där du är medlem kontaktar du kundklubben. Det går inte att avregistrera medlemskap i en specifik kundklubb via Loyoappen.

Spelar det någon roll om jag använder mitt fysiska kort eller Loyo-appen?

Nej, det spelar ingen roll om du använder Loyo-appen, ditt kort eller personnummer. Ditt köp kommer att registreras och du kommer få t.ex. bonus precis på samma sätt oavsett hur du registrerar ditt köp.

Om Loyo Pay

Vad är Loyo Pay?

Loyo Pay är en digital plånbok i mobiltelefonen som möjliggör betalningar både online via MasterPass och i butik via NFC (Near Field Communication).

Genom Loyo Pay blir Resurs Bank den första svenska bank som erbjuder sina kunder en converged wallet, d.v.s en digital plånbok som låter kunderna handla i alla kanaler.

Vilka kort fungerar med Loyo Pay?

Alla Mastercard från Resurs Bank

Med vilka mobiler kan jag använda Loyo Pay?

I dagsläget endast mobiltelefoner som använder operativsystemet Android eftersom Apple har valt att spärra NFC i iPhone.

Vad är NFC?

NFC är en global standard som för kommunikation mellan en betalterminal och ett kort eller annan enhet så som mobiltelefon.

Loyo Pay använder NFC för att genomföra kontaktlösa betalningar, tekniken finns redan inbyggd i Supreme Card.

Vilka mobiler har NFC-tekniken?

NFC är inbyggt i nästan alla nya mobiltelefoner som tillverkas idag.

Har NFC några andra användningsområden?

Tekniken har många andra användningsområden såsom parkoppling mellan elektronikprodukter, busskort, passerkort, kortbetalning m.m. Den är därför väl beprövad och i framtiden kommer NFC  att användas vid många andra tillfällen i vardagen.

Vad är Masterpass?

En Digital plånbok som fungerar i hela världen och gör det enklare och säkrare att handla online.

Du behöver inte mata in kortuppgifter eller leveransadresser vid varje köp på nätet. Dock måste dessa läggas in manuellt vid registrering.

Så gör du för att komma igång med Masterpass

Du registrerar dig med Mobilt BankID. Kort och leveransadress är automatiskt registrerade från bankerna för ännu enklare checkout.

Vilka kort fungerar med Masterpass?

Amex, Diners, VISA och MasterCard.

På vilka enheter går det att använda Masterpass?

Vilken uppkopplad enhet som helst – dator, mobil och surfplatta.

Vilka banker stödjer Masterpass?

Stödjs av svenska storbanker som Swedbank, Nordea, SEB , ICA banken och Resurs Bank.

Vad krävs för att använda Loyo Pay?

Loyo Pay stödjer idag endast Mastercard utgivna av Resurs Bank
t.ex. Supreme Card

Loyo Pay fungerar endast i Android-telefoner eftersom Apple valt att låsa NFC-tekniken iPhone till förmån för Apple Pay

NFC behöver aktiveras på mobilen för att kunna genomföra köp med Loyo Pay.

Vad är skillnaden mellan Loyo Pay och Loyo App?

Loyo Pay är appen för att genomföra betalningar medan Loyo App behåller sina nuvarande funktioner; erbjudanden, presentkort, kundklubbar och butikskrediter.

Varför ska jag ha både Loyo Pay och Loyo App?

  1. Handla mobilt i både butik och online
  2. Attraktiva erbjudanden
  3. Ansöka om högre kreditgräns direkt i Loyo App
  4. Transaktionslista i Loyo App
  5. Bonussaldo

Var fungerar Loyo Pay?

I alla butiker som accepterar kontaktlösa betalningar men acceptansnivån är fortfarande låg. Leta efter Contacless symbolen på eller i närheten av terminalen. När beloppet syns i terminalen går köpet att genomföra.

Butiker där du kan betala med Loyo Pay

  • ICA – Kassören behöver trycka Kort Enter Enter för att terminalen ska aktiveras. ICA kommer inom kort att bygga om detta så att terminalen alltid är aktiverad.
  • Pressbyrån
  • Shell7eleven

När kommer du kunna betala med Loyo Pay överallt?

1 januari 2020 ska alla terminaler ha NFC stöd

Dela denna sida